nav Uitvaarverzekering

Uitvaartverzekering nieuws - ‘Provisieverbod vaak nadelig voor consument’

‘Provisieverbod vaak nadelig voor consument’

Omdat consumenten belangrijke producten zoals verzekeringsproducten en uitvaartverzekeringen nu niet meer afnemen als zij ervoor moeten betalen, gaat de consument shoppen via internet en worden vaak onvoordelige producten aangeschaft. Dat zegt Jeffrey Leichel van stichting Odin, een organisatie die consumenten begeleidt bij financieel advies, in De Telegraaf.

Door het provisieverbod mogen bemiddelaars niet langer geld opstrijken voor producten die zij verkopen. Door deze verborgen vergoedingen was het niet duidelijk waar de consument nou precies voor betaalde en of de tussenpersoon een financieel belang had bij de verkoop van het product.

Volgens Leichel gaat dit negatieve gevolgen hebben voor een groot aantal mensen. „We zitten in de toekomst met een grote groep consumenten die te weinig vermogen heeft opgebouwd om de hypotheek af te lossen of in grote financiële problemen komt als een partner overlijdt”, aldus Leichel in De Telegraaf. Leichel wil de provisie niet terug maar ziet graag dat verzekeraars een adviesvergoeding aan tussenpersonen moeten betalen.