Steeds meer Nederlanders kiezen voor ‘originele’ rouwadvertentie

Koen Kuijper

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om een originele rouwadvertentie te plaatsen in de krant. Zo koos Hans Funcke voor het volgende bericht in De Telegraaf: “U hoeft het graf niet te bezoeken, want dat is toch niet gemeend! Anders was u wel eerder bij mij gekomen”.

Vroeger was een dergelijk bericht ondenkbaar. Maar nu zijn steeds minder mensen bang om geen goed plekje in de hemel te krijgen. Daarom doen zij hun laatste zegje steeds vaker op hun eigen manier.

Veel mensen vinden het fijn om iets achter te laten als ze zijn overleden. Het past in de huidige cultuur”, zegt Peter van Schaik, directeur van Amstel Uitvaarten en beheerder van meerdere uitvaartwebsites.

Uitvaartcultuur persoonlijker geworden

Volgens wetenschappers is de uitvaartcultuur persoonlijker geworden. Dat houdt in dat het voor sommige mensen belangrijk is hoe ze gezien worden nadat ze zijn overleden. Zeker als niet duidelijk is hoe de nabestaanden hun dierbare neerzetten na overlijden.

Nederlanders bereiden zich dus beter voor op hun heengaan. Daar is vanwege ontwikkelingen in de medische sector ook meer tijd voor. Daardoor kun je meer invloed uitoefenen op de vormgeving van de uitvaart.

Waarschuwing

Sommigen kiezen een overlijdensbericht uit als keiharde waarschuwing voor anderen. Zo riep Geoffrey Turner, een kettingroker die stierf aan longkanker, mensen op om zo snel mogelijk te stoppen met roken: “Ik was een idioot die iedere dag weer tientallen keren dezelfde stomme beslissing nam. Stop. Nu. Jouw leven en dat van je dierbaren is ervan afhankelijk.”

Bron: Telegraaf