‘Uitvaartverzorgers niet altijd transparant over kosten’

Veel uitvaartondernemingen zijn niet transparant over de kosten van een uitvaart. 90 procent van de uitvaartverzorgers wil zelfs geen vragen beantwoorden over hun tarieven. Daarnaast toont ruim 40 procent van de ondernemingen geen tarieven via de website. Dat blijkt een onderzoek van de Consumentenbond.

De bond vroeg ruim 180 kleine en grote uitvaartverzorgers in Nederland een vragenlijst in te vullen over de tarieven. Slechts 20 bedrijven hebben de lijst ingevuld.

Koen Kuijper van Uitvaartverzekering.nl neemt het op voor de uitvaartverzorgers:

‘Het is jammer dat uitvaartverzorgers niet mee werken aan het onderzoek. Toch is dit aan de ene kant ook wel te begrijpen. De uitvaartondernemingen zijn niets verplicht aan de consumentenbond en hebben het vaak al druk genoeg met het runnen van hun eigen onderneming. Het is veel belangrijker dat ze richting de klant (de nabestaanden) wel transparant zijn over hun tarieven. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit het geval is.’

Enquête

Uit een enquête van de bond onder 1700 leden blijkt ook dat er veel onduidelijkheid bestaat over de kosten van een uitvaart:

  • 25 procent van de ondervraagden kreeg geen overzicht van de totale kosten
  • In veel gevallen werd niet gesproken over bedragen, pas nadat daar expliciet naar werd gevraagd
  • Ondervraagden geven aan dat onverwachte (verborgen) kosten regelmatig voorkomen

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, is van mening dat het belangrijk is dat de consument vooraf weet waar hij aan toe is. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door de tarieven van alle uitvaartkosten overzichtelijk op de website te plaatsen.