Bang voor de dood

De angst om dood te gaan is één van de meest voorkomende angsten die mensen hebben. De angst gaat vaak over het feit en het besef dat het leven op een gegeven moment stopt en dat men niet weet wat er hierna gebeurt. Ook kan de angst gaan over het achterlaten van geliefden.

De angst kan zich op verschillende manieren manifesteren, van een bezorgd gevoel tot daadwerkelijke paniekaanvallen waar mensen hevig zweten, te maken krijgen met hartkloppingen en de controle over hun gedachten verliezen. Als de angst blijvend is, spreekt men van een fobie voor de dood.

Een zekere angst voor de dood krijgen we nooit weg, maar dat is ook niet erg. Het is normaal om het leven niet los te willen laten en u te verzetten tegen het sterven.

Waarom angst?

De angst voor de dood gaat vaak niet over het sterven op zich, maar over wat er daarna gebeurt. In veel religies is de ziel na de dood in een hemel of hiernamaals waar er geen pijn of oorlog is, maar enkel liefde en vrijheid. Dat kan voor veel mensen geruststellend zijn. Bij deze groep is er doorgaans minder vrees voor de dood.

Maar voor mensen die geen religie hebben, is hetgeen na de dood een totaal mysterie, of juist een zwart donker gat waarin je helemaal alleen bent. Dit kan voor sommigen een zeer beangstigende gedachte zijn. De angst voor de dood komt dan ook vaker voor bij mensen die geen religie hebben.

Toch zijn er ook gelovigen die bang zijn voor de dood. Dit speelt vooral als men denkt dat er na hun dood een oordeel zal worden geveld door de poortwachter van het hiernamaals. Er is dan angst dat men niet naar de hemel gaat, maar juist naar de hel, bijvoorbeeld omdat ze geen goede invulling zouden hebben gegeven aan het leven of veel fouten hebben gemaakt.

De angst voor de dood kan zich ook betrekken om mensen om ons heen waar van wordt gehouden. Denk aan een naar gevoel dat kan ontstaan als u uw partner, vader, moeder of broer dreigt te verliezen.

Problematische angst

Het is normaal als iemand soms bang is voor bepaalde dingen. Daar is niets mis mee. Sterker nog, angst kan erg nuttig zijn om uzelf te redden uit bedreigende situaties of om u te behoeden om een onverstandige keuze te maken. Als u angstig bent, maakt uw lichamelijk namelijk stofjes aan die ervoor zorgen dat u zeer alert bent.

Angst wordt echter problematisch als deze een overheersende rol in het leven krijgt, bijvoorbeeld als er sprake is van paniekaanvallen, waarbij men hevig transpireert en hartkloppingen krijgt. Angst kan ook problematisch zijn als u vanwege de angst bepaalde situaties vermijdt, zoals autorijden (bang om een aanrijding te krijgen) of om te vliegen (angst om neer te storten). Door de dood op deze manier uit de weg te gaan, hoopt men te ontvluchten van de angstige gevoelens. De angsten zullen echter niet verdwijnen als u het onderwerp uit de weg gaat. De dood zal eerder nog onbekender worden wat er voor kan zorgen dat u nog angstiger wordt.

Hulp inschakelen

Zodra angsten uw leven beïnvloeden, is het zaak om professionele hulp in te schakelen. Dit houdt in dat u een bezoekje brengt aan uw huisarts. Eventueel kan de huisarts, waar nodig, gespecialiseerde hulpverleners inschakelen.

Maar ook zelf kunt u het nodige ondernemen om uw angstgevoel te verminderen. Denk aan:

  • Ontspanningsoefeningen
  • Mindfulness
  • Leren over de werking van angst en de verschillende angststoornissen.

Disclaimer

De bovenstaande informatie heeft geen therapeutische of diagnostische waarde. Tevens is deze informatie niet bedoeld als vervanging van informatie, diensten of gegevens van artsen en andere medisch gediplomeerden. Voor medisch advies, medische vragen en het bespreken van klachten kunt u contact zoeken met een arts.

Vond u deze informatie nuttig?

Vertel ons waarom, en wat wij eventueel kunnen verbeteren